Mantrad

Mantra on puhas heli, mis stimuleerib meie tšakraid. Mantrate lausumine on suunatud sellele, et väge kandvaid sõnu korrates häälestada meie vaim ja keha ümber parema tervise ja õnnelikuma elu lainele. Joogatundi alustame ja lõpetame alati mantraga, see on traditsioonilise šivananda jooga osa. Lisaks laulab õpetaja aasanate vahepeal om-i .

OM mantra

Mantra OM tuleneb sanskriti keelest ja see arvatakse olevat meieni jõudnud läbi Himaalaja tarkade. See on kõige tähtsam mantra joogas. Usutakse, et kõik on alguse saanud ürgsest vibratsioonist ja just seda vibratsiooni sümboliseerib silp OM – kõik füüsilised asjad, kõik elusolendid, kaasa arvatud meie, kõik õpetused, kaasa arvatud jooga, kõik keeled, kaasa arvatud sanskrit, kõik pühakirjad, kaasa arvatud veedad, absoluutselt kõik. Korrates seda mantrat tood oma ellu ürgset ja kõikvõimsat loomise energiat.

Mantrad tunnis

Lisaks OM mantrale kasutame tunni alustamiseks Dhyana Sloka (Gajananam) mantrat. Tegemist on mantraga, mida lausutakse joogatunni, loengu ja isikliku sadhana alguses. See palve häälestab meele jumalikkuse, pühalikkuse erinevatele universaalsetele aspektidele, paneb meid end instrumentidena tajuma ja aitab eemaldada ego. Mantras palume takistuste eemaldamist, palume anda meile tugevust ja hävitada kõik negatiivsed jõud nii sees kui väljas. Palume anda meile jumalikke teadmisi ning palume õpetajat (guru) meid alati juhatada. Tunnis laulame mantra viimast salmi. Mantrat täismahus koos tõlkega saad vaadata siin.

Om saha navavatu saha nau bhunaktu Saha viryam karavavahaitejasvina vadhitamastu Ma vidvisàvahai Om śantih śantih śantih Rahu rahu rahu

Tõlkes tähendab mantra eesti keelde panduna järgmist: Om. Luba sel kaitsta  meid mõlemaid – õpetajat ja õpilast. Lase sel tuua mõlemale rõõmu (joovastust vabanemisest). Lase meil mõlemal avaneda ja teostuda. Muuda meie õpingud briljantseiks. Lase meil mitte iial teineteise peale vihastuda. Om. Rahu. Rahu. Rahu.

Joogatunni lõpus laulame  Om Trayambakam `i (Maha Mr(i)tunjaya mantrat), täpsemalt samuti selle mantra viimast salmi. Tänapäeval, mil elu on väga komplitseeritud, on see mantra igapäevaseks kasutamiseks, kaitstes surma, maohammustuse, autoavariide, tule-, vee- ja õhukatastroofide ja kõikvõimalike õnnetuste eest. Peale selle on sellel mantral haigusi raviv mõju. Seda mantrat peaks kordama enne igat reisi. See on kamoksha mantra ja kingib meile vabanemist, samuti ka Šiva mantra. Mantrat peaks kordama 3, 9, 27 või 108 korda, eriti sünnipäevadel. See mantra rikastab su tervist, kingib pika elu, vabanemise ja õitsengu.

Om purnamadah purnamidam Purnat purnamudacyate Purnasya purnamadaya Purnamevavasisyate Om śantih śantih śantih Om Rahu rahu rahu
Ja eesti keeles.  See on terviklikkus. See on tervik. Terviklikkusest ilmneb terviklikkus. Kui tervikust eraldada tervik, siis jääb järele ikka ja jälle ainult tervik. Om. Rahu. Rahu. Rahu.


Mantra igaks päevaks

Kui inimene tuleb esimest korda joogatundi, siis juhtub päris tihti, et mantrad hirmutavad ta ära, sest alguses on ikka väga imelik ja arusaamatu, kui keegi äkiliselt laulma kipub. Võibolla kardame seda ka seetõttu, et esialgu võib tekkida tunne, et keegi püüab meid mingisse usku pöörata, sest kirikus ju lauldakse ja ülistatakse kedagi. Minu soovitus on, et tule avatud meele ja südamega, ära karda uusi asju proovida ja kogeda, isegi kui see kõik tundub alguses võõristav. See kõik võib olla hoopis millegi väga ilusa alguseks ja ainus usk, millega me joogas tegeleme, on enda õnnelikuks tegemine, ning igaüks võtab siit kaasa just selle, mis teda õnnelikumale teele juhatab, olgu need siis aasanad, pranajaama või mantrad.

Aga selleks, et mantrad vaid pelgalt joogasaali ei jääks, lisan ma siia ühe väga armsa harjutuse, mille on Joogafestivali jaoks kirja pannud joogaõpetaja Kadri Rinaldo.

Leia ise oma isiklik mantra – see on sõna või fraas, mis kannab seda kvaliteeti, mida sa vajad või igatsed. Selleks sa ei pea kellegi poole pöörduma, raamatutes või internetis ringi otsima: sule silmad, hinga rahulikult ja küsi endalt, millest mul on vajaka, mida mul on tarvis, et ennast hästi tunda. Nii harjutad ühtlasi vastuseid ammutama iseenda sisemisest tarkusest ja kasvad iseseisvmaks ja intuitiivsemaks. Näiteks oled väikese lapsega kodune naine, mees on pikalt tööl, majapidamine kasvab üle pea ning sa ei suuda rahulikuks jääda. Sa tunned pinget, kurbust, piiratust, mida iganes – järelikult sul on vaja rahuneda ja lõõgastuda, et selgelt mõelda ja olla rõõmus ja armastav. Sinu sõna võiks olla näiteks RAHU (või rahulolu). Võta see sõna oma mantraks, mida iga päev endale korrata ja sisendada, et raskest olukorrast väljuda – see toimib nagu afirmatsioon, mis muudab negatiivse mõtte positiivseks, mistõttu muutub vastavalt ka emotsioon. Silbita sõna RA-HU ja hinga rahulikult sügavalt sisse mõttes lausudes RA ja rahulikult sügavalt välja hingates HU. Keskendu ja tunne, kuidas rahu tuleb. Samamoodi võid silbitada näiteks RE-LAX, MA – SUUDAN, OLEN – VABA/VALGUS/KÜLLUSLIK jne. Tee seda oma isiklikku mantrat  11 minutit päevas. Vabalt võid need minutid päeva peale ära jagada ja võtta kas või ühe minuti keset kaost, et oma sisemine tugipunkt taastada. (Harjutus on inspireeritud kundalini jooga ja sat nam rasayani meistri Shiv Charani ja võrratu Louise Hay õpetustest.)

OM ♥